اخبار فرهنگی فوری

اخبار فوری و لحظه ای فرهنگی ایران و جهان از 60 منبع معتبر داخلی و خارجی

اخبار فرهنگی فوری

اخبار فوری و لحظه ای فرهنگی ایران و جهان از 60 منبع معتبر داخلی و خارجی

دومین روز جشنواره فیلم فجر به روایت تصویر


در ادامه تصاویری از روز دوم جشنواره فیلم فجر را به روایت عکاس ایسنا خواهید دید. 
ادامه خبر

مصادره فاصلهٔ زیادی با یک فیلم کمدی کامل دارد


به گزارش خبر فوری به نقل از گُلوَنی، فیلم «مصادره» به کارگردانی «مهران احمدی» و به قلم «علی فرقانی» را دیدم، فیلمی که از منظر من با یک فیلم کمدیِ کامل فاصلهٔ زیادی داشت، «مهران احمدی» در منصب کارگردان نتوانسته است کمدی را معنا ببخشد و فقط با اتکا و پشتگرمی به بازی و توانایی‌های «رضا عطاران»، دست به ساخت فیلم «مصادره» زده است و این نکته در تماشای فیلم کاملاً مشخص و مبرهن است. کارگردان نقش اساسی در خلق یک اثر سینمایی یا تصویری را دارد و وقتی فیلم گرفتار بازیگر محوری می‌شود مطمئنا اثر از کنترل کارگردان خارج شده است و کارگردان نتوانسته از فضای موجود بهره‌مندی لازم را ببرد و با خلق اتفاقاتی طریف و تازه کیفیت فیلم را ارتقا دهد.از بازی بازیگران برای‌تان می‌نویسم، بازی «رضا عطاران» بشدت یادآور نقش آفرینی وی در کمدی «ورود آقایان ممنون» است و بازی قابل توجهی از «رضا عطاران» مشاهده نمی‌شود انگار که «رضا عطاران» در دالانی مملو از کلیشه‌ها گرفتار شده است و همچنان هم قصدی برای بیرون آمدن از آن را ندارد، نه‌تنها «رضا عطاران»، بلکه از بازیگر درجه یکی مثل «بابک حمیدیان» هم بازی درخور و مناسبی دیده نمی‌شود. انتخاب نامناسب دو بازیگر کودک با بازی بسیار مصنوعی آنها، از لحظات کسل کنندهٔ فیلم به‌شمار می‌آید و اهمال بازی گرفتن از بازیگران، که وظیفهٔ خطیر کارگردان است در اوان تماشای فیلم کاملاً درک و فهم می‌‌شود.
ادامه خبر

مهدویان کارگردان خلاق سینمای ایران


به گزارش خبر فوری به نقل از  گُلوَنی، «محمدحسین مهدویان» را از سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر می‌شناسم، کارگردان کار اولی که با اولین فیلم خود به‌نام «ایستاده در غبار» همه را در سینما شگفت‌زده کرد. به‌زعم من، «محمدحسین مهدویان» مملو از خلاقیت است و من او را کاگردانی باریک‌بین و مآل‌اندیش می‌دانم که با تعمق و غورکردن در آثار سینمایی خود، سعی و اهتمام ویژه‌ای به‌خرج می‌دهد تا مبادا اثر سینمایی‌اش دچار ضعف و کاستی شود.تا این اوان هر دو اثر محمدحسین مهدویان را دیده‌ام و از تماشای هر دو فیلم به معنای دقیق و صحیح کلمه لذت برده‌ام. وقتی کارگردان اشراف کامل بر عوامل تولیدکننده فیلم داشته باشد، خروجی کار می‌شود «ایستاده در غبار» یا «ماجرای نیمروز»، که بی‌کم و کاستی بر پرده سینما جلوه می‌کند و مخاطب را چنان به‌وجد می‌آورد که هرگز از تماشای فیلم خسته و کسل نمی‌شود.
ادامه خبر

کفه بوتاکسی‌ها سنگین‌تر از زنان تاریخ‌ساز سینماست


به گزارش خبر فوری به نقل از گُلوَنی، زنان در سینما به سه‌دسته تقسیم می‌شوند:زنان سرگشته و زنان سرگشته‌تر و زنان تاریخ‌ساز. نویسنده این متن به‌عنوان یک زن هنوز هم دلایل خصومت شخصی فیلمنامه‌ها رو با زن‌ها درک نمی‌کنه.زنان این‌ روزهای فیلم‌ها، وقتی قراره دچار یأس فلسفی هم بشن اونقدر شعاری و کلیشه‌ای این کار رو می‌کنن که تماشاگر رو پس می‌زنه. برای همین کارگردان‌ها سراغ زنان سرگشته‌تر می‌رن اونهایی که قرار نیس باری از فیلمنامه رو به‌دوش بکشن و حضورشون به‌خاطر وجود پارتی کلفت تو سینماست یا رونق گیشه‌ها. زنان تاریخ‌ساز خوب سینما خیلی وقته منتظر پیشنهاد یک شاهکار سینمایی از طرف تهیه‌کننده‌ها هستن. اونها از متن سینما به حاشیه زندگی پناه بردن. باقی‌مونده زنان تاریخ سینما رو می‌شه به‌سختی تو سینما پیدا کرد.
ادامه خبر

عرق سرد/ تسویه حساب فمینیستی با «مرد»


به گزارش خبر فوری به نقل از تسنیم،  دقایقی قبل از شروع یک مسابقه، رختکن، یک تیم فوتبال، دختران مقنعه به سر و ساق بر دست و شلوار به پا، یک خانم چادری به عنوان سرپرست ولی عملا مامور گشت ارشاد، یک لحن تحکمی و جملاتی از این دست: "آستین نره بالا، هدبلند نره بالا، تحت هیچ شرایطی مو نره بالا، گزارش رد بشه، خودتون می‌دونید و...".و بلافاصله بعد از این سخنان ارشادگرانه!، در چینشی سُخره آمیز، دست همین خانم محجبه با قرآن بالای سر تیم می‌رود و «لاحول ولا قوه الّا بلا» می‌گوید، تا شلیک خنده از تماشاگر گرفته شود.
ادامه خبر